Avbeställningsskydd
Försäkra din resa mot oförutsedd sjukdom
Vår tjänst avbeställningsskydd ger dig möjligheten att få pengarna tillbaka för flygbiljetter om du eller nära anhörig blir sjuk och inte kan åka.
Ersättning betalas ut mot giltigt läkarintyg som styrker att du inte kan resa. Vi definierar “nära anhörig” som make/maka/registrerad partner, sambo och barn.
Så här fungerar avbeställningsskyddet
- Avbeställningsskydd kan endast beställas online när du bokar din biljett och kan inte läggas till i efterhand.
- Avbeställningsskydd täcker alla passagerare i bokningen.
- Du måste avboka din biljett (senast 4 timmar före planerad avgång) genom att kontakta vår kundtjänst.
- Om en person i bokningen blir sjuk: För att ansöka om återbetalning måste du kunna uppvisa läkarintyg i original.
- Om en nära familjemedlem blir sjuk: För att ansöka om återbetalning måste du kunna uppvisa läkarintyg i original samt släktskapsintyg.
Vad avbeställningsskyddet täcker
- Vi återbetalar biljetten om en passagerare i bokningen drabbas av akut sjukdom eller avlider.
- Vi återbetalar biljetten om en nära anhörig till en passagerare i bokningen drabbas av akut sjukdom eller avlider. Vi definierar “nära anhörig” som make/maka/registrerad partner, sambo och barn.
- Vi återbetalar din biljett i händelse av allvarliga komplikationer vid graviditet upp till 4 veckor innan förväntad nedkomst.
Vad avbeställningsskyddet inte täcker
- Avbeställningsskyddet täcker inte tilläggsköp som gjorts hos någon av vår samarbetspartners så som hotell, biluthyrning och andra verksamheter, såvida de inte ingår i en av Umeåflygs paketresor som köpts tillsammans med avbeställningsskyddet.
- Avbeställningsskyddet täcker inte avbokningar som görs på grund av att syftet med resan gått förlorat.
- Vi återbetalar inte kostnaden för bokningsavgifter, inklusive kostnaden för avbeställningsskyddet.
- Avbokning pga medicinsk undersökning, behandling och/eller inläggning på sjukhus som planerades innan din resa bokades
- Avbokning pga planerad operation
Ansök om återbetalning
För att kunna ansöka om återbetalning måste du:
- Avboka din biljett senast 4 timmar före planerad avgång genom att kontakta vår kundtjänst.
- Bifoga läkarintyg i original med angivande av sjukdomens art för aktuella resedatum
- Skicka släktskapsintyg (i tillämpliga fall)