Kundtjänst
Vanliga frågor hittar du lite längre ner på denna sida. Om du inte finner något svar där, är du välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär eller så kan du ringa vår kundservice på telefon 090-222 88.
Vår kundservice öppettider hittar du till höger. Om vår kundservice inte har öppet, kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär
Du kan få vägledning i att boka din biljett på Internet via vår kundservice. Detta kostar inget extra. Väljer du att be vår kundservice att boka hela din resa tillkommer en kostnad om 225 SEK.
Vanliga frågor
Frågor som vi ofta får (ämnesorterade), hittar du nedan.
Bagage
Hur mycket bagage får jag ta med mig på flyget?
Hur mycket bagage du får ta med dig när du flyger kan du se i sökresultatet genom att klicka på Villkor vid den avgång du är intresserad av.
När du bokar via Umeåflyg ingår alltid 2 incheckade bagage per person då du bokar ett Norwegian-flyg, oavsett biljettyp.
Incheckning
Hur checkar jag in på flygplatsen?
På de flesta flygplatser finns det så kallade incheckningsautomater. I incheckningsautomaten väljer du vilket flygbolag du reser med och sedan ombes du identifiera din bokning. Detta sker oftast genom att du får ange en bokningsreferens, scanna ditt pass eller läsa av ett bonuskort.
Det går i de flesta fall även att checka in på det traditionella viset genom en incheckningsdisk.
Vi rekommenderar att du går in på respektive flygbolags hemsida och läser deras information om incheckning.
Ombokningar
Vad kostar det att namn- eller datumändra en biljett?
Vad denna ändring kostar beror på vad du har för typ av biljett. Har du köpt ett Supportpaket som medger hjälp med ändringar av din resa kan du kontakta vår kundservice på det telefonnummer som du fått vid bokningstillfället.
Har du inte köpt något supportpaket måste du kontakta oss genom vårt kontaktformulär. Vid ändringar utan ett supportpaket som medger ändringar tar vi ut en serviceavgift på 200 SEK.
Spädbarn
Jag vill ta med mig ett spädbarn, hur går jag tillväga?
Spädbarn (under 24 månader gamla) kan resa i sällskap med sin förälder, i någon förälders knä.
Det går bra att ta med ett barn under två år per resande vuxen.
De uppgifter vi behöver för att kunna lägga in barnet i bokningen är följande:
- Kön
- För- och efternamn
- Födelsedatum (ÅÅÅÅ-MM-DD)
- Namn på vuxen som barnet reser med
- Bokningsreferens
Vi kan inte garantera att spädbarnsbokningen godkänns då detta är upp till respektive flygbolag att bestämma.
En kostnad kan tillkomma för att resa med spädbarn. Vi upplyser om detta i svar på ditt ärende.
Återbetalningar
Jag vill avboka min resa - får jag pengar tillbaka?
Full flex-biljetter är generellt alltid fullt avboknings- och återbetalningsbara.
Lägre biljettklasser, såsom ekonomibiljetter är ytterst sällan återbetalningsbara, därav de låga priserna.
Vi följer flygbolagens biljettvillkor, och utgår från dessa vid ansökan om återbetalning.
Har du köpt ett Supportpaket kan du ringa vår kundservice och få hjälp. Annars hänvisar vi dig till att skapa ett ärende på vår hemsida.
Återbetalningsärenden har generellt en hanteringstid på ca 7-14 dagar.
Vi tar ut en administrativ avgift på 200 SEK vid samtliga återbetalningsärenden.
Tilläggstjänster
Jag har köpt avbeställningsskydd - vad gäller?
Avbeställningsskyddet gäller när du eller en nära anhörig blir sjuk, som gör att du inte kan åka.
Ersättning betalas ut mot giltigt läkarintyg, som styrker att du inte kan resa.
Nära anhörig avser barn, sambo eller make/maka.
Återbetalning görs i enlighet med våra återbetalningsvillkor.
Har du köpt ett Supportpaket, kan du ringa vår support och få hjälp med ditt återbetalningsärende. Annars hänvisar vi dig till att skapa ett ärende på vår hemsida.
Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen samt förbehåller oss rätten till att göra ändringar utan föregående avisering.
Umeåflygs kundtjänst
- Öppettider
- Vardagar: 14:00-16:00
- Dag före helgdag: 12:00-14:00
- Helger: Stängt
- Kontakt
- Telefon: 090-222 88
- E-post: Använd vårt kontaktformulär