Kundservice


Vanliga frågor hittar du lite längre ner på denna sida. Om du inte finner något svar där, är du välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär eller så kan du ringa vår kundservice på telefon 090-222 88.

Vår kundservice öppettider hittar du till höger. Om vår kundservice inte har öppet, kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär.
Du kan få vägledning i att boka din biljett på Internet via vår kundservice. Detta kostar inget extra.
Väljer du att be vår kundservice att boka hela din resa tillkommer en kostnad om 225 SEK.

Du har väl köpt Resebyråsupport?
Observera att du behöver tilläggstjänsten Resebyråsupport för att sköta dina bokningsärenden via vår kundservice.

Vanliga frågor

Frågor som vi ofta får (ämnesorterade), hittar du nedan.

Hur mycket bagage får jag ta med mig på flyget?

SAS
SAS tillåter ett handbagage per passagerare (max 8 kg) + liten handväska eller en liten väska för din laptop.

Om du reser i SAS Go (ekonomi) så gäller följande:
Du får ta med dig ett bagage som väger max 23 kg utan extra kostnad.

Om du reser i SAS Plus (full flex) så gäller följande:
Du får alltid ta med 2 bagage à 23 kg per person.
BRA
BRA tillåter ett handbagage per passagerare (max 8 kg) + liten handväska eller en liten väska för din laptop.

Regler för incheckat bagage varierar beroende på vilken biljett du köpt:

Ekonomi: 20 kg
Full flex: 30 kg
Norwegian
Norwegian tillåter ett handbagage per passagerare (max 10 kg) + liten handväska eller en liten väska för din laptop.

När du bokar via Umeåflyg så ingår alltid 2 incheckade bagage då du reser med Norwegian, oavsett biljettyp.

Hur checkar jag in på flygplatsen?

SAS
Du som reser med SAS och har bagage att checka in, checkar lättast in med hjälp av en incheckningsautomat på flygplatsen. Efter att du är incheckad, lämnar du bagaget på SAS "Baggage Drop"-band.

Reser du endast med handbagage kan du även checka in i SAS mobilapp, sas.se eller via SMS.
BRA
Det går att checka in antingen med incheckningsautomaterna eller på det traditionella viset, genom incheckningsdisken.

Den snabbaste och enklaste varianten är SMS-incheckning.
För att öka smidigheten när du väl är på flygplatsen kan du med fördel checka in redan 24h innan avresa.

Är du medlem i BRAs bonusprogram och ditt bonuskortsnummer ligger med i bokningen kan du snabbt och enkelt checka in via ett SMS. Annars finns BRAs Web Check in .
Norwegian
Om du reser med Norwegian och har bagage att checka in, checkar du lättast in med hjälp av en incheckningsautomat på flygplatsen. Efter att du är incheckad, lämnar du bagaget vid Norwegians bagage/incheckningsdisk.

Reser du endast med handbagage kan du även checka in i Norwegians mobilapp, norwegian.se eller via SMS.

Vad kostar det att namn- eller datumändra en biljett?
Vad denna ändring kostar beror på vad du har för typ av biljett.
För att ändra din resa behöver du tilläggstjänsten Resebyråsupport , som köps vid bokningstillfället.
För att ändra din resa, kontakta vår kundservice på 090-222 88.

Har ni några specialpriser för barn?
Barnpriser finns tillgängliga att boka i vår bokningsmotor. Kravet för att kunna resa till barnpris är att barnet är mellan 2 och 11 år vid avresa (och hemresa) samt att barnet reser i sällskap av minst en vuxen.

Jag vill ta med mig ett barn som är under två år gammal, hur går jag tillväga?
Barn som är under 24 månader gamla, kan resa i sällskap med sin förälder (i någon förälders knä).
Det går bra att ta med ett barn under två år per resande vuxen.
De uppgifter vi behöver för att kunna lägga in barnet i bokningen är följande:

  • Kön
  • För- och efternamn
  • Födelsedatum (ÅÅÅÅ-MM-DD)
  • Namn på vuxen som barnet reser med
  • Bokningsreferens
Dessa uppgifter skickas till oss via kontaktformuläret på vår hemsida.

Observera att en kostnad kan tillkomma för detta.

Jag vill avboka min resa - får jag pengar tillbaka?
Full flex-biljetter är generellt alltid fullt avboknings- och återbetalningsbara.
Lägre biljettklasser, såsom ekonomibiljetter är ytterst sällan återbetalningsbara, därav de låga priserna.
Vi följer flygbolagens biljettvillkor, och utgår från dessa vid ansökan om återbetalning.

Har du köpt Resebyråsupport , kan du ringa vår support och få hjälp. Annars hänvisar vi dig till att skapa ett ärende på vår hemsida.


Återbetalningsärenden har generellt en hanteringstid på ca 7-14 dagar.

För samtliga återbetalningar tas en administrativ avgift ut enligt vår prislista.

Jag har köpt avbeställningsskydd - vad gäller?
Avbeställningsskyddet gäller när du eller en nära anhörig blir sjuk, som gör att du inte kan åka.
Ersättning betalas ut mot giltigt läkarintyg, som styrker att du inte kan resa.

Nära anhörig avser barn, sambo eller make/maka.

Återbetalning görs i enlighet med våra återbetalningsvillkor.

Har du köpt Resebyråsupport , kan du ringa vår support och få hjälp med ditt återbetalningsärende. Annars hänvisar vi dig till att skapa ett ärende på vår hemsida.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen samt förbehåller oss rätten till att göra ändringar utan föregående avisering.